Hoe richt je een groot horeca terras in? 3 winstgevende oplossingen
Nieuws
Heeft jouw horeca onderneming een mooi groot terras? Dan heb je al een stapje voor op je concurrenten. Een groot terras is altijd geweldig in de zomer, maar fungeert verwarmd ook in de winter als een echte trekpleister. Er is weinig fijner dan buiten zitten met een hapje en een drankje, en dat zien jouw gasten ook.
Maar het onderhouden van een groot terras is tegelijkertijd ook een lastige onderneming voor jou en je personeel. Je hebt er van binnen slecht zicht op en misschien vallen gedeeltes wel helemaal buiten je gezichtsveld. De bar en de keuken zijn ver van het terras verwijderd, wat betekent dat je bediening continu heen en weer loopt. Om maar niet te spreken over het risico dat je gasten opstaan en weglopen zonder te betalen.
Gelukkig zijn er voldoende oplossingen waarmee je al deze uitdagingen uit de weg gaat. In dit artikel bespreken we enkele slimme foefjes waarmee je van jouw terras een soepel lopende goudmijn maakt.
1. Investeer in handhelds met PIN voor je bediening
Een handheld is een mobiele kassa in klein draagbaar formaat. Vaak wordt hier een smartphone voor gebruikt. Je personeel gebruikt een app en selecteert de tafel, voert de bestelling door en laat de klant betalen, allemaal vanaf een klein handheld apparaat. Bediening wordt gedaan via een touchscreen en de software wordt exact aangepast op jouw onderneming.
Het gebruik van handhelds op een groot terras heeft een aantal belangrijke voordelen:
- Bestellingen kunnen sneller worden opgenomen. Dat is handig als het erg druk is of als je een tekort hebt aan personeel.
- De bestelling wordt direct gecommuniceerd naar de keuken of de bar, dus je medewerker hoeft het terras niet te verlaten om dit door te geven.
- Omdat de handheld een PIN heeft, laat je de gasten op het terras direct betalen. Ze kunnen dan weggaan wanneer ze willen, zonder dat ze daar nog de rekening voor moeten vragen. Ook niet onbelangrijk: je voorkomt dat iemand je terras verlaat zonder te betalen.
- Handhelds zijn 100% standalone, zorgen voor een 25% snellere bediening en 32% meer bestellingen.
- De juiste programmering van je handheld stimuleert upselling. Bestelt een gast een kopje koffie, dan laat de handheld direct ook gerelateerde appelgebak en slagroom velden zien. Dit helpt je bediening om op de juiste manier door te vragen en extra te verkopen.
2. QR codes op je terras
In een vorig artikel hebben we al even gesproken over de voor(oor)delen van QR-codes. Het is een onmisbaar hulpmiddel voor ondernemers met een groot terras. Met een QR-code is je klant in staat zelf te bestellen en te betalen, al voordat er iemand van de bediening is langs geweest.
Dit is allereerst een tijdbesparende oplossing, zowel voor je medewerkers als voor je klanten. Er is dus meer tijd voor een praatje en het opbouwen van een relatie met je gasten. Bij personeelstekort zijn QR-codes ook een grote uitkomst en uiteraard is het een contactloze manier van bestellen. Dat komt goed van pas bij een volgende Corona uitbraak.
Eén van de grootste voordelen van QR-codes op grote terrassen is dat je ze alleen bij bepaalde tafels kunt aanbieden. Op de stukken van het terras die minder goed zichtbaar zijn, is het soms lastiger om een goede bediening te verzorgen. Bied je gasten daar QR-codes aan en je maakt je over die tafels minder zorgen..
3. Een slimme verdeling van taken
Deze handhelds met PIN en QR-codes geven je de mogelijkheid je grote terras op een andere manier te bedienen. Een efficiëntere en beter gestroomlijnde dienstverlening levert altijd winst op. Daarom is het slim om je terras personeel op te delen in twee groepen. Allereerst zijn er de medewerkers die bestellingen opnemen. Vervolgens gebruik je runners die dit naar de tafels brengen.
Wijs een x aantal medewerkers aan die met handhelds de tafels langsgaan. Deze krijgen elk hun eigen tafelnummers om voor te zorgen. Ze voeren de bestelling draadloos door en hoeven het terras niet te verlaten. Eventueel laat je je gasten direct betalen. Hebben je gasten iets nodig, dan is er altijd iemand van je personeel op het terras aanwezig. Zo houden ze een oogje in het zeil en komen je gasten niets te kort.
De bestellingen die worden doorgegeven via de handhelds en de QR-codes worden naar het keuken- en/of barscherm gestuurd. Deze worden tijdig klaargemaakt, waarna runners ze meenemen en ze naar de tafel brengen. Je medewerkers weten exact wat ze moeten doen en je klanten worden optimaal geholpen.
Een groot terras is geen last
Richt je terras goed in – met een logische tafelindeling, met een goede verdeling van de taken en de nodige extra foefjes voor meer efficiëntie – en het wordt een echte aanwinst voor je bedrijf.
Je klanten zijn van alle gemakken voorzien en kunnen optimaal genieten van de sfeer. Jij haalt meer winst binnen, omdat je minder tijd verliest. Je bouwt een vast klantenbestand op waar je op kunt rekenen en trekt nieuwe klanten aan door je goede naam. Op deze manier wordt jouw mooie terras een nog groter succes.