Gebruik QR codes brengt ons verdubbeling van de omzet en 10% besparing op personeelskosten”

Klantverhalen

Voorjaar 2020. De landelijke horeca is gesloten vanwege de coronamaatregelen. Op Fort aan de Klop in Utrecht wordt ijverig gewerkt aan de inrichting van het ruimste terras van Utrecht.

Medewerkers timmeren een grote buitenkeuken naast Brasserie ’t Wachthuis en plaatsen verspreid over het hele forteiland tafels met in totaal 300 zitplaatsen. Looprichtingen worden aangeduid, handdesinfectiepalen geplaatst, parasols neergezet, afruimstations ingericht, menukaarten geprint, huisregels op krijtborden geschreven. Niets wordt aan het toeval overgelaten, want alles moet perfect coronaproof – maar tegelijkertijd in ongedwongen festivalsfeer – ingericht zijn voor de heropening op 1 juni.

Iets met een QR-code en pushbericht

Ondertussen zoeken managers Anton van der Schot en Ellen van der Horst achter de schermen van het fort naar een nieuw systeem, waarmee gasten in het zelfbedieningsconcept contactloos kunnen bestellen en betalen met hun mobiele telefoon. Vast staat dat het een snel te implementeren tool moet zijn, makkelijk in gebruik voor zowel de gasten als medewerkers, en ook nog betaalbaar. Het is de bedoeling dat gasten via een QR-code bestellen en betalen en dat ze, om opstoppingen te voorkomen, een pushbericht krijgen zodra hun bestelling klaar staat om afgehaald te worden. Dat alles vinden Ellen en Anton in onze SPONT iPad kassa.

Persoonlijke aandacht voor de gasten staat voorop

Anton: “Eerlijk gezegd had ik in het begin mijn twijfels. Op de Horecava had ik het toekomstbeeld voor de horeca in 2025 gezien: vergaande automatisering waardoor in mijn ogen weinig persoonlijk contact overbleef met gasten. En dat terwijl gastvrijheid juist onze belangrijkste kernwaarde is. Aan de andere kant dwong het coronavirus ons om onze dienstverlening versneld contactloos te maken.”

“Met Spont iPad kassa konden we in kortere tijd meer bestellingen verwerken en hebben dus meer tijd voor een praatje met onze gasten.”

Anton van der Schot- Manager, Fort aan de Klop

Snelle implementatie, korte lijntjes


Met de deadline van 1 juni in zicht werken we nauw samen om het systeem op tijd in te richten en te implementeren. “Een spannend moment, zo vlak voor de opening van ons Terraseiland.”, blikt Ellen terug. “We hielden ons oude bestelsysteem achter de hand voor als het om wat voor reden dan ook niet zou lukken, maar dat was echt niet nodig. Sjoerd hielp ons prima op weg, we hadden een fijne samenwerking en de lijntjes waren kort.”

Topseizoen

Het Terraseiland is een groot succes! Van juni tot en met september is er veel aanloop van gasten die in festivalsfeer komen genieten van de ruimte buiten, een kop koffie, borrel of eten uit de buitenkeuken. Kinderen spelen op het terrein, terwijl hun ouders bijkletsen met vrienden. Iedereen is blij er weer even uit te zijn, zonder zich zorgen te hoeven maken over de coronamaatregelen. Anton: “Ik ben echt aangenaam verrast hoe snel onze gasten het nieuwe bestel- en betaalsysteem over het algemeen omarmd hebben. Ik denk dat dat komt doordat ze merken dat ze nu zelf de controle hebben over het moment waarop ze bestellen. Met de iPad kassa werken we stukken efficiënter, waardoor we meer gasten kunnen ontvangen en toch tijd over houden voor persoonlijke aandacht. Tegelijkertijd is de omzet meer dan verdubbeld én besparen we 10% op de personeelskosten.”

Anton en Ellen in gesprek bij Fort aan de Klop

Op naar 2021

Nu het hoogseizoen achter de rug is en de landelijke horeca voor de tweede keer dicht is vanwege de coronamaatregelen, evalueren we de samenwerking in het afgelopen jaar en maken we plannen voor seizoen ’21. Sjoerd: “De feedback die we krijgen van Fort aan de Klop helpt ons om ons product verder te ontwikkelen. Zo helpen we elkaar. We hebben nu bijvoorbeeld toegevoegd dat gasten ook op rekening kunnen bestellen en pas bij vertrek hoeven af te rekenen, in plaats van dat ze iedere bestelling apart moeten betalen.”

Meer over Fort aan de Klop

Fort aan de Klop in Utrecht is een unieke locatie voor je zakelijke bijeenkomst, bruiloftsfeestje, meerdaags uitje of verjaardag. Je kunt er zelfs logeren in één van de compleet ingerichte vakantiewoningen. In het hoogseizoen is het forteiland één groot terras. Regelmatig worden er evenementen en optredens georganiseerd. Neem eens een kijkje op hun website.

Gepost op

14 Jul 2021

Gepost door

Dennis