We helpen je graag verder Chat met ons

De voor(oor)delen van bestellen via QR-code op terrassen

Nieuws

Als eigenaar van een horecabedrijf met terras, ben je mogelijk huiverig om daar QR-codes te introduceren. Je bent er trots op dat het persoonlijke contact tussen je personeel en je klanten in jouw restaurant nog altijd gewaarborgd is gebleven. Om die reden ben je terughoudend om de mogelijkheden van deze onpersoonlijke en koude bestelmethode te overwegen.

In dit artikel kijken we naar deze vooroordelen die over bestellen met QR-code op terrassen heersen. We laten zien dat het toevoegen van deze optie op je terras juist leidt tot meer klantvriendelijkheid, tot hogere tevredenheid onder je personeel en meer winst. En dat klinkt jou als horecaondernemer vast als muziek in de oren.

Waarom hebben QR-codes een slecht imago?

Er zijn mensen die alles doen met QR-codes en anderen die er niets van willen weten. De vooroordelen die over QR-codes in het algemeen bestaan, hebben vooral te maken met het feit dat steeds meer digitaal en zonder persoonlijk contact gebeurt. Het is daardoor dat het implementeren van een QR-code bij horecabedrijven vaak tegenstand oplevert:

Je hoeft niet meer met een serveerster te praten als je wilt bestellen. In plaats daarvan gaat het weer met je mobiel, zoals al het geval is bij zoveel andere processen. Betalen gaat al via de telefoon, net als een afspraak maken bij de specialist of het bedienen van mijn verlichting thuis. Als dit zo doorgaat zitten we alleen nog maar met de telefoon in de hand. Wij doen daar niet aan mee.

Deze vooroordelen zijn er niet voor niets. Het is inderdaad zo dat modernisatie betekent dat we veel minder contact hebben met dienstverleners. De Coronacrisis heeft die ontwikkeling versneld. Jij wilt met je horecaonderneming niet meedoen aan deze trend. QR-codes komen jouw terras niet op.
Lees verder en je begrijpt waarom deze ontwikkeling jouw horecaonderneming juist positief zal veranderen.

De voordelen van QR-codes op terrassen

De vooroordelen van QR-codes liggen je nog vers in het geheugen. In het volgende gedeelte van dit artikel laten we zien dat deze niet opgaan. QR-codes op je terras hebben juist een positieve uitwerking op je gasten en je personeel.

Laten we daarom eens kijken naar de voordelen van deze bestelmethode.

1. Iedereen bespaart tijd

Gasten die je bezoeken op je terras moeten eerst wachten tot er een bediende komt om zich voor te stellen, de kaart te geven en de bestelling voor een drankje op te nemen. Als je de mogelijkheid krijgt om te betalen met QR-codes, hoeven je gasten daar niet meer op te wachten.

Je personeel voelt dan ook minder druk. Ze weten dat de klanten kunnen bestellen en handelen wat ze aan het doen zijn eerst af. Vervolgens lopen ze naar het tafeltje, maken ze een praatje en wordt de bestelling ondertussen al verwerkt.

Deze tijdsbesparing zorgt voor tevreden gasten, minder gestrest personeel en meer tijd voor persoonlijker contact.

2. QR-codes in een ruimte die minder zichtbaar is

Je personeel loopt overal rond, zowel binnen als buiten. Als ze binnen zijn hebben ze veel minder zicht op het terras en wat daar gebeurt. Het is mogelijk dat er nieuwe klanten zijn gaan zitten, dat iemand op het terras wil bestellen of dat klanten willen betalen, en de bediening is nergens te bekennen.

Door alleen de optie om te bestellen met QR-codes op je terras of andere lastig zichtbare ruimtes aan te bieden, voorkom je dat klanten vroegtijdig opstappen of sneller de rekening vragen.

3. Vang personeelstekort op met QR-codes

Het is ook niet zo dat je altijd QR-codes aan moet bieden aan je gasten op je terras. Op dagen dat je een goede bezetting hebt, is dat in jouw restaurant misschien niet nodig. Maar wat als iemand zich ziekmeldt? Wat als je om een bepaalde reden niet voldoende personeel hebt om je terras efficiënt en naar behoren te bedienen?.

Door klanten in dat geval aan te bieden met QR-code te bestellen, ontlast je het personeel dat er wel is. Je neemt namelijk een hele stap in het bestelproces voor ze weg. Op die manier blijft het werk leuk, kunnen ze de drukte beter aan en dat levert betere communicatie met je klanten op.

4. Andere voordelen van QR-codes op je terras

Behalve deze 3 grote voordelen van bestellen met QR-codes, zijn er ook een aantal kleinere, maar zeer positieve, bijkomstigheden.

  • Het contact met de bediening blijft en zal beter worden. Ze hebben meer tijd voor een praatje, bijvoorbeeld bij het brengen van de maaltijd.
  • Taalbarrières vallen weg, omdat je de menukaarten gemakkelijk kunt vertalen.
  • Mocht Corona weer terugkomen, dan is er minder fysiek contact met mensen, menukaarten en betaalkaarten als je de bestelling en de betaling via QR-codes laat verlopen.

Winst maken met QR-codes

Vergeet niet dat klanten geen gebruik hoeven te maken van de QR-codes die je aanbiedt. Er zullen ook mensen zijn die liever op iemand van de bediening wachten. Door het wel aan te bieden, zal een gedeelte van je clientèle dankbaar de telefoon tevoorschijn halen.

Voor jou betekent het introduceren van QR-codes eigenlijk bijna altijd winst. Het implementeren is heel simpel en zo gedaan. Het zal je ook niet heel veel kosten. Vanaf het moment dat je ermee begint, liggen de volgende winstkansen voor het grijpen.

  • Met QR-codes kan je meer aan up-selling en cross-selling werken. Bestelt iemand een kopje koffie met een QR-code, dan kan de app ze voorstellen een stukje taart erbij te nemen. Het hokje voor slagroom is dan ook snel aangevinkt.
  • Omdat klanten sneller kunnen bestellen en de maaltijden dus ook sneller klaar zijn, is er een groter verloop op je terras. Bij een volle bezetting kan dat wel 20% meer klandizie opleveren.
  • Er zullen minder mensen van je terras weglopen, omdat ze niet op tijd geholpen worden. Bij een personeelstekort, bijvoorbeeld, blijven de inkomsten dan toch stabiel.

Maak voordelen van de vooroordelen

Als jij besluit QR-codes op je terras te implementeren, dan heb je zelf in de hand hoeveel dit het persoonlijke contact vervangt. Het grootste vooroordeel over QR-codes gaat niet op, want het is niet de enige besteloptie die je aanbiedt. Gasten met haast, die bekend zijn met de methode en die graag vooraf en online betalen, zullen er dankbaar gebruik van maken.

De andere gasten hebben dan de keuze om alvast met een QR-code te bestellen of om te wachten tot er iemand langskomt. Door je personeel te ontlasten, zal je zien dat ze rustiger over het terras lopen en vaker met je gasten praten.

Zo lang jij je personeel duidelijk maakt dat persoonlijk contact belangrijk blijft in jouw bedrijf, zal dit alleen maar toenemen als je QR-codes introduceert. Je imago blijft bewaard en tegelijkertijd wordt je terras efficiënter en gezelliger. Dat zijn geen vooroordelen meer, maar voordelen!

Gepost op

19 Dec 2022

Gepost door

Sjoerd